Tiedote: Finnsementti on Vuoden ympäristötekijä Paraisilla

Finnsementin pitkäjänteinen ympäristötyö palkitaan Saariston ympäristömessuilla perjantaina 28.8.2020. Paraisten kaupunki, Saaristomeren Biosfäärialue ja Valonia myöntävät yhtiölle Vuoden ympäristöteko Paraisilla -tunnustuksen. Tunnustus jaetaan nyt toista kertaa.

Vuoden ympäristöteko Paraisilla -tunnustus myönnetään vuosittain toimijalle, joka on merkittävästi parantanut ympäristön tilaa Paraisilla ja Saaristomeren alueella. Tämän vuoden palkinnon perusteena on Finnsementin Paraisten tehtaalle tehty ympäristöinvestointi.

–  Finnsementin keväällä käyttöön ottama tekstiilisuodatusmenetelmä on merkittävä parannus aiempaan sähkösuodattimeen. Uusi suodatin ei ole altis prosessihäiriöille, minkä paikalliset asukkaatkin huomaavat konkreettisena pölyhaittojen vähenemisenä, perustelee Paraisten kaupungin ympäristönsuojelupäällikkö Carl-Sture Österman.

Finnsementin ympäristöpäällikkö Ulla Leveelahden mukaan keväällä 2020 käyttöönotettu tekstiilisuodatusjärjestelmä on mittavin Paraisten alueelle tehty ympäristösatsaus.

– Vuoden ympäristötekijä -tunnustus ilahduttaa meitä kovasti. Olemme aktiivisesti ja määrätietoisesti tehneet työtä ympäristöystävällisten tuotantomuotojen eteen. Finnsementti on kehitystyönsä ansiosta pystynyt vähentämään hiukkaspäästöjään Paraisilla 99 prosenttia 1980-luvun tasosta, kertoo Leveelahti.

Kiertotalouden edelläkävijä

Finnsementin käyttämistä raaka-aineista kierrätetyn materiaalin osuus on 15 prosenttia. Yhtiön tehtaissa hyödynnetään vuosittain 250 000 tonnia muun teollisuuden jätteitä tai sivutuotteita. Määrä vastaa yli 6 000 rekkakuormaa.

– Se kaikki käytetään sementin raaka-aineena. Korvaamme uusiutumattomia raaka­-aineita esimerkiksi masuunikuonalla ja voimalaitosten lentotuhkalla, Leveelahti kertoo.

Polttoaineista noin 40 prosenttia on kierrätettyä.

– Kierrätyspolttoaineiden käytön aloitimme Paraisilla jo vuonna 1998. Olemme jatkuvasti vähentäneet fossiilisia polttoaineita. Kierrätyksen kautta käytössämme ovat rengasmurskeet, pakkausmateriaalijätteet, nestekartongin valmistuksen alumiinipitoinen reunanauha ja kierrätysöljy, hän lisää.

Lisätietoja:

Finnsementti Oy, ympäristöpäällikkö Ulla Leveelahti, puh. 0201 206 346, ulla.leveelahti@finnsementti.fi

Finnsementti Oy, tehtaanjohtaja Tommy Ranta, puh. 0201 206 393, tommy.ranta@finnsementti.fi