Furuvik kuljettaa sementtiä varmasti ja vihreästi

Finnsementti on panostanut ekologisuuteen kuljetusketjussaan. Vuonna 2017 käyttöön otettu MV Furuvik tuo liikennöintiin tehokkuutta ja vähentää sementtikuljetusten ympäristökuormitusta.

Finnsementin oma sementtilaiva MV Furuvik on seilannut Suomen rannikolla jo kaksi vuotta. Se on tuonut lyömättömiä etuja Paraisten tehtaan ja sementtiterminaalien väliseen liikennöintiin.

– Laiva on rekkaliikennettä nopeampi ja ekologisempi tapa kuljettaa sementtiä. Furuvikin ansiosta kuljetamme sementtiä huomattavasti päästöystävällisemmin, Finnsementin logistiikkakoordinaattori Joonas Nummela kertoo.

Paraisten tehtaan tuotannosta lähes puolet kuljetetaan meriteitse Finnsementin sementtiterminaaleihin Ouluun, Pietarsaareen, Maarianhaminaan ja Kirkkonummelle. Kerrallaan Furuvik pystyy kuljettamaan 5 800 tonnia sementtiä, mikä vastaa noin 110 rekkalastillista.

Furuvikin nelijakoisen ruuman ansiosta määräsatamiin viedään yleensä useampaa kuin yhtä sementtilaatua samalla kuljetuksella. Finnsementin aiempiin aluksiin verrattuna Furuvikin kulutus on pienempi ja kapasiteetti suurempi.

– Furuvikin lastauskapasiteetti on melkein tuplasti enemmän kuin Finnsementin ensimmäisellä sementtilaivalla Envikillä. Furuvik on tekniikaltaan nykyaikainen, erittäin energiatehokas pakkaus, kertoo kapteeni Pasi Andersson.

Viime vuonna Furuvik teki yhteensä 70 matkaa. Kiireisimpänä aikana huhtikuusta lokakuuhun alus lastataan Paraisilla pari kertaa viikossa.

Arkea sementtilaivalla

Merimatka kauimpaan terminaaliin Ouluun kestää 1,5 vuorokautta. MV Furuvikin liikennöinnistä vastaa noin kymmenhenkinen miehistö, joka pitää laivan liikkeessä ympäri vuorokauden.

– Mukana kulkee aina kapteeni, matruusit, perämiehet sekä muu miehistö. Ajamme neljän tunnin vuoroissa, kerrallaan kolmen matruusin ja perämiehen voimin, Andersson kertoo.

Vaikka itse liikkuminen on edelleen käsipeliä, lastaaminen ja purkaminen on hyvin automatisoitua. Lastatessa sementti laskeutuu putkea ja sukkaa pitkin laivaan. Purkamisessa apuna käytetään paineilmaa, joka puhaltaa sementtijauhon ruumasta siiloihin.

Vuodesta 2007 lähtien Finnsementillä ja sen kaikilla kolmella sementtilaivalla työskennellyt Andersson oli mukana hakemassa Furuvikiä telakalta.

– Meri on aina ollut lähellä sydäntäni, ja jo pikkupoikana seurasin Envikin kulkua saaristossa. Arki merellä on välillä rankkaa mutta myös kiehtovaa, Andersson kertoo.

Furuvikin syksy jatkuu vilkkaana. Syysmyrskyissäkin sementti saapuu perille – varmasti ja vihreästi.

 

Teksti Eveliina Miettunen, kuva Jari Härkönen

 

Jaa juttu

Uusimmat blogit:

Finnsementin tuote- ja palvelukehitys vastaa rakennusalan muuttuviin tarpeisiin

Finnsementin tuote- ja palvelukehityksen ympärillä tapahtuu paljon. Kehitystyötämme vauhdittaa ja ohjaa usein käsi kädessä kulkevat vihreämmän rakentamisen vaatimukset sekä asiakkaidemme muuttuvat tarpeet. LC-Ykkössementin syntyprosessi ja Betometrin uudet käyttötarpeet kertovat koko alan nykyisestä kehityksestä.

Back to top