Finnsementin työ vähähiilisten sementtilaatujen kehittämiseksi ja sementin tuotannon päästöjen vähentämiseksi jatkuu. Uusin ja ympäristöystävällisempi tulokas, Kolmossementti, on jo lunastanut paikkansa valmisbetonirakentamisessa.
Kolmossementin ansiosta betonin hiilidioksidipäästöjä pystytään pudottamaan jopa 40 prosenttia, kun vertailukohteena ovat CEM I -sementit Finnsementin aiemmin markkinoille tuomaan vähäpäästöiseen Oiva-sementtiinkin verrattuna Kolmossementin päästövähennys on neljännes.
Kolmossementti onkin lunastanut paikkansa valmisbetonirakentamisessa. Asiakaskokemuksissa korostuvat tekniset ominaisuudet ja ympäristöystävällisyys.
– Asiakkaidemme tyytyväisyys Kolmossementtiin todistaa sen, että vähähiiliset sementtilaadut ovat lyömässä itsensä läpi ja muuttumassa rakennusteollisuudessa valtavirraksi. Tämä on kehitys, jota olemme toivoneet ja odottaneet. Ja valtavan iso askel koko rakennusalan hiilineutraaliustavoitematkalla, sanoo Finnsementin toimitusjohtaja Reijo Kostiainen.
Ominaisuuksiltaan erinomainen vähähiilinen
Kolmossementin betonitekniset ominaisuudet ja lujuustasot ovat osoittautuneet erittäin hyviksi.
Korkean 52,5-lujuusluokan masuunikuonasementtinä Kolmossementti soveltuu niin talonrakentamiseen kuin infrakohteisiinkin.
Ympäristöystävällisyys perustuu betonireseptissä tarvittavan veden vähyyteen. Kuutioon betonia tarvitaan myös aiempaa vähemmän sementtiä, mikä osaltaan pienentää päästöjä.
Tekoja ja tuloksia päästöjen vähentämiseksi
Finnsementin päästövähennystyö on laaja-alaista ja jatkuvaa. Yhtiön kierrätyspolttoaineiden osuus valmistusprosessin kokonaisenergiantarpeesta on jo yli 40 prosenttia. Lappeenrannan tehtaalla tavoitteena on nostaa kierrätyspolttoaineiden osuus 80 prosenttiin. Lappeenrannan tehdas onkin Euroopan kymmenen vähäpäästöisimmän sementtitehtaan joukossa.
Kierrätyspolttoaineen kokonaismäärä Finnsementin tehtailla on jo 330 000 tonnia vuosittain. Kierrätyspolttoaineen käytöllä vältetään 80 000 hiilidioksiditonnin muodostuminen ilmakehäämme.
Lue lisää ympäristöraportistamme