Logistiikkakeskuksen suurvalu sujuvasti Vihreä Betonilla – Kolmossementti vähentää päästöjä

Keskon Hyvinkäälle rakennuttaman logistiikkakeskuksen työmaalla valettiin toukokuussa mittava paalulaatta. Rudus toimitti valuun 3 600 kuutiota Vihreä Betonia, jonka vähähiilisyys perustuu Finnsementin Kolmossementtiin. Vähähiilinen rakentaminen on kaikkien osapuolten arvojen mukaista, ja työmaalla valu sujui erinomaisesti suunnitelmien mukaan.

 

Kesko rakennuttaa Hyvinkäälle 85 000 neliömetrin kokoisen logistiikkakeskuksen Onnisen ja K-Auton käyttöön. Logistiikkakeskus valmistuu vaiheittain vuosien 2025–2030 aikana. Keskolle investointi on yli 300 miljoonaa euroa.

Haahtela toimii projektinjohtajana ja päätoteuttajana. Kreate vastaa projektin maarakennus- ja perustusurakasta.

Toukokuussa työmaalla oli vuorossa yli kaksi vuorokautta kestänyt valu.
– Valoimme automaatiovaraston paalulaatan, joka oli kooltaan 4 400 neliötä ja paksuudeltaan 400–900 milliä, kertoo Kreaten betonityönjohtaja Lauri Sirviö.

Keskon mukaan toiminta ympäristön hyväksi on sekä Keskon että konsernin yhteistyökumppaneiden yhteinen tehtävä. Keskon toimintaohjeiden mukaisesti kaikkien yhteistyökumppaneiden tulee pyrkiä edistämään toiminnassaan ilmastonmuutoksen hillintää ja luonnonvarojen kestävää käyttöä.

– Vihreä Betonin käyttö olikin lähtöisin tilaajan vaatimuksista. Sitä käyttämällä kompensoitiin hiilidioksidipäästöjä. Vihreisiin ja kierrätettäviin materiaaleihin panostaminen on tärkeää myös Kreatelle, Sirviö lisää.

 

– Vihreä Betonin massan työstettävyys oli työmaalla hyvä. Voimme suositella sitä kaikenlaisille työmaille, tosin talviset olosuhteet antavat omat haasteensa. Vihreä Betoni ja Kolmossementti ovat hyvä tapa pienentää rakentamisen päästöjä, toteavat Kreaten työpäällikkö Mika Ojala ja työmaapäällikkö Pasi Kinnunen.

 

Betonin päästöt lähes puolta pienemmät

Logistiikkakeskuksella valettu massa oli Vihreä Betoni #32 S3 C30/37 GWP.55 eli kyseessä on hyvinkin vihreä betoni, jossa sideaineina on Finnsementin kehittämä vähähiilinen Kolmossementti ja masuunikuona. Käytetyn betonin hiilidioksidipäästöt ovat jopa 45 prosenttia vastaavaa verrokkibetonia pienemmät.

Finnsementin pari vuotta sitten lanseeraaman Kolmossementin vastaanotto on ollut myyntipäällikkö Jukka Tuohinon mukaan hyvä, sillä markkinassa on selkeästi tilausta uudelle, vähähiiliselle tuotteelle.
– Pienellä muutoksella saadaan suuri vaikutus nopeasti rakentamisen päästöihin, kun vaihdetaan korkeamman päästön omaava sementti yhden luokan alaspäin olevaan sementtiin, jolloin päästöt vähenevät merkittävästi, Tuohino toteaa.
– Vähähiilisten sementtien osuus kasvaakin Suomen rakentamisessa samalla kun suurempien päästöjä tuottavien sementtien myynti vähenee. Tässäkin tapauksessa tilaajan toiminnan keskiössä on vastuullisuus, joten asiakas valitsi Vihreä Betonin ja Kolmossementin.
– Vihreä Betoni on ratkaisu, jolla tilaajat ja urakoitsijat pystyvät konkreettisesti vaikuttamaan hiilijalanjälkeensä, toteaa puolestaan Ruduksen mobile fleet johtaja Antti Virtanen.
– Eri osapuolten yhteisellä suunnittelulla ja kehitystyöllä löydämme varmasti aina parhaan betonireseptiikan työmaan tarpeisiin, Tuohino lisää.

Kreaten tekemä betonointisuunnitelma sekä eri osapuolten ammattitaitoiset työntekijät varmistivat mittavan valun onnistumisen. Vihreä Betonin pumppaus sujui ilman ongelmia.

 

”Hyvä valinta”

Kreaten laatiman betonointisuunnitelman mukaisesti mittava valu tehtiin kahden pumpun ja kymmenen ammattilaisen voimin.

– Hyvä suunnittelu on kaiken perusta. Valu ei voi pysähtyä missään tilanteessa, joten sen toteuttamista suunniteltiin useita viikkoja. Muun muassa pumppujen sijainneilla, yöllisten valujen valaistuksella, miehistön ympärivuorokautisella ruokahuollolla ja kokonaisvaltaisella varautumisella mahdollisten häiriötilanteiden varalle varmistimme valun onnistumisen kellon ympäri. Työn suoritusta varten pidimme myös Ruduksen kanssa useita palavereita, Kreaten projektista vastaava työnjohtaja Pasi Kinnunen kertoo.

Ruduksen mobiilitehdas on perustettu seitsemän minuutin päähän työmaasta.
– Mitä lyhyempi kuljetusmatka, sen vähemmän tarvittiin kuljetuskapasiteettia. Yöaikaan valua tehostettiin parilla kuormalla tunnissa Konalan asemalta, joka toimi myös vara-asemana. Kaikkiaan valu sujui kokonaisuudessaan hyvin, juuri kuten olimme sen suunnitelleet.
– Työmaalla tarkkailimme sekä hiertämisen että suojauksen aloittamisen ajankohtaa. Vihreä Betonin lujuudenkehitys on alkuun hitaampaa. Lämpötilaloggereista saadun datan mukaan lujuudenkehitys alkoi noin 24 tuntia kuluttua valun aloituksesta. Tämän jälkeen Vihreä Betoni kehittyy kuin verrokkibetoni. Sinänsä massan työstettävyys oli hyvä, Sirviö kertoo.

Finnsementin myyntipäällikkö Jukka Tuohino (vas) ja Ruduksen mobile fleet johtaja Antti Virtanen kiittävät eri osapuolten yhteistyötä. – Työmaalla näkyi betonoinnin hyvä suunnittelu ja ennakointi sekä kaikkien toimijoiden välinen tiimityö

 

Työmaalla valua seuranneen Tuohinon mukaan asiakas oli ollut positiivisen iloinen Kolmossementillä tehdyn betonin työstettävyydestä.
– Betonointi oli ennakkoon suunniteltu hyvin ja eri osapuolten yhteistyö toimi. Kolmossementin käyttö ei juurikaan vaikuta valuun muulloin kuin kylmissä olosuhteissa, jolloin sitoutuminen on hieman hitaampaa kuin tavanomaisilla sementeillä.

Lauri Sirviön mukaan Vihreä Betoni oli hyvä valinta lämpimillä keleillä pienemmän lämmöntuoton ansiosta.
– Ja ovathan Vihreä Betoni ja Kolmossementti hyviä tapoja vähentää rakentamisen päästöjä, hän muistuttaa.
– Kolmossementin tulevaisuus näyttääkin oikein valoisalta. Kiinnostus tuotetta kohtaan kasvaa koko ajan, Tuohino toteaa.

 

Teksti: Leena-Kaisa Simola
Kuvat: Juho Kuva

 

Keskon logistiikkakeskus, Hyvinkää

  • Tulevat käyttäjät Onninen ja K-Auto
  • Rakentaminen alkoi 2022, valmistuu vaiheittain 2025–2030 aikana
  • Laajuus 85 000 neliömetriä
  • Projektinjohto ja päätoteuttaja: Haahtela
  • Maarakennus- ja perustusurakka: Kreate
  • Arkkitehti- ja pääsuunnittelu: RE-Suunnittelu
  • Rakennesuunnittelu: A-Insinöörit Suunnittelu

Automaatiovaraston paalulaatan valu

  • Rudus toimitti 3 600 kuutiota Vihreä Betonia
  • Betonin sideaineina Finnsementin kehittämä vähähiilinen Kolmossementti ja masuunikuona
  • Laatan koko 4 400 m2, paksuus 400–900 mm
  • Betoni toimitettiin läheiseltä Rudus Express -mobiilitehtaalta
  • Valun kesto 50 tuntia

Finnsementin Kolmossementti

  • Korkean 52,5-lujuusluokan masuunikuonasementti
  • Pääasiallinen käyttö valmisbetonissa
  • Käytetty myös betonituote- ja elementtisovellutuksiin
  • Sopii erinomaisesti myös stabilointiin
  • Koostumus: klinkkeri ≥ 35 % ja ≤ 64 % ja masuunikuona ≥ 36 % ja ≤ 65 %
  • Puristuslujuus 2 vrk ≥ 10 MPa
  • Puristuslujuus 28 vrk ≥ 52,5 MPa
  • Sitoutumisaika ≥ 45 min
  • Tilavuudenpysyvyys ≤ 10 mm
Jaa juttu

Uusimmat blogit:

Finnsementin tuote- ja palvelukehitys vastaa rakennusalan muuttuviin tarpeisiin

Finnsementin tuote- ja palvelukehityksen ympärillä tapahtuu paljon. Kehitystyötämme vauhdittaa ja ohjaa usein käsi kädessä kulkevat vihreämmän rakentamisen vaatimukset sekä asiakkaidemme muuttuvat tarpeet. LC-Ykkössementin syntyprosessi ja Betometrin uudet käyttötarpeet kertovat koko alan nykyisestä kehityksestä.

Back to top