Sementtiä menee paljon, kun betonilla pinnoitetaan Itämereen laskettavia maakaasuputkilinjan teräsputkia.
Wasco Coatings Finland Oy tekee Kotkan Mussalossa Nord Stream 2:n kaasuputkien betonipinnoitusta. Kokonaisurakkaan Nord Stream 2 -projektissa kuuluu lisäksi putkien varastointi sekä logistiikka.
Noin 100 000 teräsputken pinnoituksessa tarvittavan betonin valmistuksessa käytettävän sementin toimittaa Finnsementti. Pinnoitteen muita raaka-aineita ovat hiekka ja rautamalmi.
Tiukat laatuvaatimukset täyttävää sulfaatinkestävää SR-sementtiä kuljetetaan urakan aikana Mussaloon kaikkiaan noin 200 000 tonnia. SR-sementti valmistetaan Finnsementin Lappeenrannan tehtaalla. Kyseessä on suuri määrä sementtiä yksittäiselle asiakkaalle.
– Sementin toimitus on työllistänyt runsaasti käyttämäämme kuljetusliikettä. Tehtaaltamme on mennyt Kotkaan jopa kymmenen sementtirekkaa päivittäin, kertoo Finnsementin myyntijohtaja Reijo Kostiainen.
Täsmällisyys tärkeää
Sementtitoimittajan vastuu on pinnoitusprosessin sujumisen ja työn keskeytymättömyyden kannalta suuri. Finnsementin toimitukseen kuuluu sementin oikea-aikainen toimittaminen pinnoitustehtaalla sijaitseviin siiloihin. Finnsementti vastaa myös siitä, että siiloissa on aina tarvittava määrä sementtiä tuotantoa varten.
– Tätä varten on käytössämme online-seurantajärjestelmä. Siitä saamme reaaliaikaista tietoa siilojen sementtitasoista toimitusten suunnittelua varten, kertoo Wasco Coatingsin tehtaanjohtaja Jatta Pekkanen.
Betonipinnoitteen pääasiallinen tarkoitus on lisätä putkilinjan painoa ja siten sen vakautta. Pinnoite toimii myös lisäsuojana merenpohjaolosuhteissa.
Betonimassaan lisätään hiekan lisäksi rautamalmia lisäämään massan painoa. Tällöin tarvittava paino saavutetaan ohuemmalla betonikuorella. Kotkan tehtaalla pinnoitettavien putkien betonikuoren paksuudet ovat 60, 80 ja 90 millimetriä.
Monenlaista laadunvarmistusta
Hanketta varten oli varmistettava tuotteen sopivuus merenpohjan olosuhteisiin. Tuotteen oli myös täytettävä projektin asettamat laatuvaatimukset.
– Pinnoitteesta porataan muun muassa testikappaleita ja mitataan niiden puristuslujuuksia. Tuotteelle tehdään myös kausittain ns. huokoisuustestejä, jossa pinnoitettu putki lasketaan 24 tunniksi merivesialtaaseen. Vertaamalla putken painoa ennen ja jälkeen saadaan tieto pinnoitteen huokoisuudesta. Eli kokonaispainon ei juurikaan tulisi muuttua, Jatta Pekkanen kertoo.
Juttu on julkaistu kokonaisuudessaan Sementti-lehdessä 2/2018 (teksti: Jaakko Liikanen, kuvat: Juha Metso)