Suomen rakennusteollisuutta ei saa motittaa – Paraisten tuotteiden logistiikka on toimialan elinehto

Paraisilla pidätellään nyt hengitystä, sillä kriittiseen tilaan päästetyn Kirjalansalmen sillan käyttöä joudutaan rajoittamaan ajonopeuksia laskemalla ja raskaiden ajoneuvojen etäisyyksiä lisäämällä. Huoli on todellinen ja suuri, sillä silta on ainoa maantieyhteys asukkaille ja alueen yrityksille – myös Finnsementille.

Paraisilta saadaan merkittävä osa Suomessa käytettävästä sementistä. Kyseessä on kriittinen raaka-aine, jonka toimitusvarmuudesta tulee huolehtia. Jos sementtikuljetukset Paraisilta pysähtyvät, tarkoittaa se kirjaimellisesti töiden seisahtumista työmailla ympäri Suomen. Tähän riittää jo parin päivän tauko. Ilman sementtiä Suomen rakennusteollisuus ei pyöri.

Finnsementin tuottaman sementin lisäksi siltaa myöten kuljetetaan myös Saint-Gobain Weberin, Parocin ja Nordkalkin tuotteita sekä raaka-aineita. Näiden teollisuusalojen yhteismerkitys suomalaiselle rakennusalalle on valtava. Pahimmillaan käytöstä poistettu silta motittaisi saareen 300–400 miljoonan euron liikevaihdon. Tuotanto seisahtuisi. Onko Suomella tässä tilanteessa varaa siihen, että nämä tuotteet ostettaisiin ulkomailta tai logistiikka maksaisi moninkertaisesti? Finnsementin sementti on Suomen huoltovarmuudenkin kannalta kriittinen raaka-aine.

Syystäkin tilanne aiheuttaa huolta myös Paraisten ulkopuolella. Muun muassa Rakennusteollisuus RT otti 14.12.2020 kantaa sillan tilanteeseen ja kiirehtii sen uudistamista. Työllisyys- ja ympäristövaikutustensa takia kohde soveltuisi EU:n elpymisrahalla käynnistettäväksi hankkeeksi.

Tilanne on päästetty huolestuttavaan pisteeseen. Ennen elinkeinoelämän lamaannuttavaa seisahdusta on saatava rahoituspäätökset, jotta pitkäkestoisessa projektissa päästään alkuun mahdollisimman pian.

 

Miikka Riionheimo
toimitusjohtaja
Finnsementti Oy