Ajankohtaista

26.6.2019

Kädenjälki jalanjäljen rinnalle

Hiilijalanjälki tarkoittaa yrityksen toiminnan aiheuttamia haitallisia ilmastovaikutuksia. Hiilikädenjälki puolestaan kuvaa yritysten tuottamien ratkaisujen päästövähennysvaikutusta. Molempia sisältyy sementinkin valmistamiseen. Teollisuudella on merkittävä rooli matkalla kohti tulevaisuuden hiilineutraalia yhteiskuntaa. Jotta tämä rooli ymmärrettäisiin paremmin, Suomessa on kehitetty hiilikädenjälki-käsite. Se kuvaa, kuinka yritysten […]

4.6.2019

Betoni on hiilinielu

CO2ncrete Solution tutkimushanke Betoniteollisuus ry:n toteuttama osahanke CO2ncrete Solution keskittyy hiilidioksidin sitoutumiseen betonirakenteisiin. CO2ncrete Solution on osa EU:n Life-ohjelmaan kuuluvaa Kohti hiilineutraaleja kuntia ja maakuntia (CANEMURE) -hanketta, jolla pyritään edistämään ilmastonmuutoksen hillinnän käytännön toimia Suomessa.  Hankkeessa toteutetaan vuosina 2019 – 2023 lähes kaksikymmentä konkreettista ilmastonmuutoksen hillintään […]

3.6.2019

Turvallisuuskeskustelut edistävät hyvää asiaa

Finnsementti haluaa olla työturvallisuudessa Suomen paras rakennusteollisuuden toimija. Tavoitetta tukevat myös johdon ja työntekijöiden yhteiset turvallisuuskeskustelut. Tuotantojohtaja Jussi Puustinen, työnjohtaja Timo Rantanen, pakkauskoneiden hoitaja Ville Viitanen sekä satamatyöntekijä Kari Kärkkäinen ovat kokoontuneet Paraisten sementtitehtaan pakkaamoon. Käynnistymässä on SLI-turvallisuuskeskustelu. Lyhenne tulee sanoista Safety […]

28.5.2019

Kiire pilaa betonirakentamisen

Betonirakentamisen materiaalitekniset edellytykset ovat parantuneet, ja insinöörit pystyvät laskemaan jo melkein millaisia rakenteita tahansa. Hyvistä materiaaleista ja suunnitelmista ei ole kuitenkaan hyötyä, jos työmaalla ei ole aikaa laadukkaalle toteutukselle. Rakennustyömaiden ylikireiden aikataulujen takia rakentamisen laatu on monessa kohdassa heikompaa kuin […]

Lisäaineet edistävät modernia betonirakentamista

Betonin käytön monipuolistuessa myös reseptit kehittyvät. Käyttökohteesta riippuen betonilla on omat erityisvaatimuksensa, joita pystytään muokkaamaan lisäaineilla. Lopputuloksena on teknisesti ja taloudellisesti parempi lopputuote. Urakoitsijat ja rakennusliikkeet ovat mukana monissa rakennushankkeissa, joissa korostetaan innovaatioita ja uusia ratkaisuja. Samaa odotetaan betonin valmistajilta, […]

17.5.2019

Kuljettajaperehdytykset löytyvät nyt verkkosivuiltamme

Olemme julkaisseet 17.5. verkkosivuillamme uutta perehdytysmateriaalia kuljettajille. Osoitteen https://finnsementti.fi/yritys/tyoturvallisuus/kuljettajaperehdytykset takaa löytyy helppo interaktiivinen perehdytys, joka antaa alkusysäyksen jokaisen kuljettajan Finnsementti –uralle! Interaktiivinen perehdytys sisältää tietoa, kysymyksiä sekä tehdaskohtaisia kuva- ja video-opasteita. Kuljettajan on suoritettava yleinen perehdytys sekä niiden paikkakuntien perehdytys, joilla kuljettaja lastaa. […]

3.5.2019

Oodi on teräksen ja betonin liitto

Helsingin keskustakirjaston Oodin julkisivu on puuta, mutta sydän terästä ja betonia. Valtavat kaarevat puiset muodot ja lasiset ikkunat tekevät pääkaupungin viime joulukuussa valmistuneesta maamerkistä Oodista hyvin näyttävän näköisen niin sisältä kuin ulkoakin. – Oodi on taideteos, kiteyttää vastaava työnjohtaja Tero […]

26.4.2019

Kevät on haastavaa aikaa betoninvalajalle

Pitkän talven jälkeen säät alkavat viimein lämmetä ja tämä tuo helpotusta betonin valmistajan arkeen. Lämpimämmät kelit tarjoavat mahdollisuuden siirtyä käyttämään normaalisti kovettuvia betoneita nopeasti kovettuvien talvibetonien sijaan. Tämän siirtymän ajan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska yöt ovat edelleen kylmiä ja […]

25.4.2019

Myös notkeat betonimassat vaativat huolellisen tiivistämisen

Tuore tutkimusprojekti korostaa betonin tiivistämisen tärkeyttä, myös notkeiden betonien osalta. Huokostetuilla betoneilla liiallinen tiivistäminen voi aiheuttaa erottumista. Aalto-yliopistossa valmistuneen Good-vibrations-tutkimusprojektin tavoitteena oli selvittää betonin koostumuksen vaikutusta betonin tiivistyvyyteen. Professori Jouni Punkin johdolla tehdyn tutkimuksen taustalla oli havainnot, että koerakenteista porattujen betonikoekappaleiden […]

Betoniasiantuntija Anna Kronlöf: Käsittely vaikuttaa betonin lujuuteen

Kun betoni lähtee betoniasemalta, ei sen tuleva lujuus ole vielä määräytynyt. Mitkä tekijät vaikuttavat kovettuneen betonin lujuuteen? Entä mitä pitäisi tehdä, jotta betonin lujuutta määrittävät kaksi standardia olisivat yhteensopivat? Betoniasemalla betonin lujuutta säätelee standardi SFS EN 206. Laadunvalvontaan betoniasemalla kuuluu […]

Back to top